Jumat, 27 April 2012

Penyakit H1N1 Flu Babi


 
H1N1 adalah sejenis spesis dalam golongan Influenza A virus.Telah mengalami pelbagai jenis mutasi dan hidup dalam badan manusia dan haiwan. Terdapat 16 jenis avian lain lagi.
Bulan April 2009 ini dilaporkan 80 orang telah terkorban dan 1500 seluruh dunia telah dijangkiti. Macam bahaya sungguh virus ini.

Apa itu H1N1

Viral novel influenza type A H1N1. Ianya berasal dari Virus Avian Flu (selsema burung H5N1) yang telah menjangkiti babi dan  ia berevolusi supaya ia menjadi 'air born' dan menjangkit dr manusia kpd manusia.
Asal di mexico tp tidak dilaporkan kpd WHO. Kemungkinan outbrake ini telah dikesan dan US mahu 'baling batu sembunyi tangan' lalu tercetus lah outbrake di Mexico.
Virus ini cepat menyerang badan manusia setelah ia menjangkit pesakit. Pesakit akan menunjukkan gejala selepas 1 hari dijangkit paling cepat dan selewat2nya hari ke-4.
Cara Serangan : Virus ini boleh disebarkan melalui batuk, bersin dan percakapan virus ini akan menyerang sistem pernafasan (seperti selsema burung dan SARS).
Orang Yang Gampang Terkena:
1. Orang Gemuk
2. Perempuan yg sedang mengandung
3. Orang yg punya penyakit  ada astma
4. orang2 yg bermasalah dgn sistem imunisasi ( menjalani 'operation yg besar', kanak yg belum cukup suntikan imunisasi, golongan2 yg rendah tahap imuniti eg. 

http://pendopowitso.com/penyakit-h1n1-flu-babi.html/

Tidak ada komentar:

Posting Komentar